Sidor

torsdag 2 juni 2011

Angående hetsätning och överätning

Tar och kopierar en kommentar som jag skrev nyss på Kostdoktorns blogginlägg om en tjej som genom LCHF kommit ifrån hetsätning. 

Fram tills förra fredagen hade jag klarat mig utan avsteg, med två undantag: en liten Pucko ljus choklad, en liten Arla-islatte. Med några dagars mellanrum. Jag kände inget triggat sug av det. På fredagen förra veckan hade jag planerat att äta kinabuffé. Sagt och gjort. Tog minimalt av ris bara för att jag ville smaka. Tog även äggnudlar för det har alltid varit en favorit. Såserna är antagligen fulla av margariner och smakförstärkare men de tog jag ändå av. Jag tog TVÅ portioner! Det händer aldrig numera när jag äter hemma, jag blir så fort mätt. Men nu åt jag alltså två portioner, varav den andra innehåll två friterade kycklingbitar också. Drack vatten till. På kvällen beställde jag hawaiipizza och en coca colaburk. DÅ tror jag att jag på riktigt förstörde min fina sockerfria period. Colan. Sedan var det kört. Nuvarande vecka har jag ätit mer godis, bl.a. en dubbeldaim. Igår vräkte jag i mig en påse Pågen kardemumagifflar. Fasen vad gott det var. Till ungefär halva, sedan bara fortsatte jag äta ändå... En blev till slut kvar till pojkvännen. Det här var absolut ingen ovanlighet innan jag började med LCHF! Det var fullt normalt. I mitt liv.

Kommentaren:
Som sockerberoende känner jag delvis igen mig i många av historierna här. Ett lugn har kommit över mig sedan jag började äta LCHF. Dock så har jag inte fått bukt med sockret, oftast så går det inte mer än någon dag förrän jag "måste" ha något. Som mest har jag klarat en vecka. Det är ett helvete och om inte LCHF hjälper, vad gör??
Men så fort jag börjar äta t.ex. hamburgare med bröd, någon annan restaurangmat etc. eller tar lite läsk, så är det kört, då har jag triggat igång igen. Så när jag KAN hålla mig enbart till LCHF så går det väldigt bra och det är en lycka att känna att man har kontroll över sig själv. Att man kan samarbeta med sig själv istället för att motarbeta sig.


2 kommentarer:

  1. Har du varit inne och sökt råd, exempelvis på "Kolhydrater i Focus"? Tror det är fler där som delar dina erfarenheter beträffande sockersug. Hos Doc lever alla i förnekelsens dimma.Själv fick jag sug när jag nollade kolhydrater. Sprang mot godisdiskarna utan att riktigt veta varför.Där hade jag aldrig uppehållet mig tidigare. Märkligt eller hur?

    SvaraRadera
  2. Det låter märkligt. Verkar inte logiskt.
    Jag har inte varit så aktiv på KiF. Men det kanske är dags :) Drar mig lite för det, eftersom många också dömer. Men tackar för tipset, jag ska läsa lite mer där.

    SvaraRadera