Sidor

tisdag 2 augusti 2011

När åt stenåldersmänniskan frukost?

Vet du? Eller har du ens undrat över det?

Jag gick upp 05.50 idag och nu har jag varit vaken i nästan 25 minuter. Känner mig inte det minsta
hungrig, men jag har satt ägg på spisen, det blir kokta ägg med smör till frukost om en stund.
Vet att många säger att de har svårt att äta direkt på morgonen. För mig är det svårare, ju tidigare jag
går upp. Har alltid varit.

Så jag undrar hur de gjorde på stenåldern. Om de hade såpass bra med mat hemma att de kunde äta något direkt när de vaknade, eller om de väntade en stund innan de gav sig ut på födojakt.
Om någon vet så mottar jag tacksamt tips på länkar eller böcker :)

2 kommentarer:

  1. Hej Maria!

    Jag hittade din blogg inne på Kostdoktorn... Jag har sett flera som skrivit om just detta med frukostätande och i LCHF verkar det inte finnas någon lag om att äta frukost direkt man vaknar om jag fattat det rätt, utan man ska ju äta när man är hungrig och sluta när man är ohungrig!

    Är jag inte hungrig på morgonen så brukar jag äta ett par ostbitar eller dylikt (om jag vet att man inte har tillgång till att kunna äta på ett par timmar..) innan jag ska iväg, det står jag mej på rätt så bra tycker jag.
    Sen äter jag min frukost/brunch/lunch när jag ÄR hungrig och är sen inte hungrig återigen förrän det gått 6-7 timmar...

    Jag har aldrig varit frukostmänniska och kommer nog inte att bli heller.
    Så jag kallar mitt första mål för frukost, även om den råkar hamna runt 12-tiden på dagen ;.)

    SvaraRadera
  2. Hej :)
    Ja jag har tänkte precis så, också. Det verkar onödigt att äta direkt på morgonen om man inte är hungrig.

    Jag har själv aldrig haft svårt för att äta men jag väntar gärna 30-40 minuter innan jag äter något. Inbillar mig att jag behöver äta något för att "få igång" kroppen och hjärnan. Men det kanske också är en myt? :)

    Nej det finns ju de som äter en gång om dagen, eller varannan dag. Fast det är kanske inte alltför vanligt. LCHF kan verkligen lära en att lyssna till sina hunger- och mättnadskänslor.

    SvaraRadera