Sidor

onsdag 9 maj 2012

Fjärde dagen utan socker

Dag 4 utan socker börjar gå mot sitt slut. De två första dagarna kändes väldigt lätta, jag tror det är för att jag var så fruktansvärt inställd på att nu vill jag inte fortsätta att äta ihjäl mig. Inställd på att jag ska vinna över min felprogrammerade hjärna som försöker övertala mig om att jag behöver kanelbullar, choklad och pasta.

Jag har känt mig lite rastlös, precis som jag gjort förut då jag har skippat sockret. Dels så kan jag känna att "vad ska jag göra nu?" och "normalt så hade jag suttit och ätit kanelbullar vid den här tiden/situationen, men nu gör jag inte det så nu känns det tomt". Just den där rastlösheten och tomheten är knepig. Det är ju ett tomrum som jag måste fylla. Med något vettigt. Läsa, skriva, fotografera och promenera etc.

Magen känns lugnare och inte lika uppblåst - underbart!! Den var lite knepig igår kväll när jag skulle lägga mig, men jag är ändå överraskad över hur bra det har fungerat hittills - förr fick jag ofta springa på toa direkt efter måltiden. Men man ska ju inte ropa hej förrän man har öppnat munnen!

Känner mig lätt i kroppen också, något som jag upplevt förr i perioder då jag "varit nyttig" (även om det förr betydde något annat) och jag upplever mer energi. Jag vill gå ut och gå, göra saker hela tiden. Okej, det kanske är mer rastlöshet än energi. Men om konsekvensen blir att jag kommer ut i naturen och rör på mig, så är jag glad.

Det är tydligen så att den kemiska avgiftningen från socker tar 3 veckor och när jag tänker så så känns det som en evighet. Inte så att jag kan börja leva som vanligt efter tre veckor, utan det är väl då någonstans som jag verkligen måste ta itu med min fritid, och fortsätta jobba med mina tankar och känslor (som styr beteendet).

Jag är förkyld sedan i fredags och har därför varit sjukskriven. I dag känns det lika som när det började - hostar upp slem, snyter mig hela tiden. Men det kanske är bra att jag får vara hemma under de här första dagarna, istället för i stressen på jobbet, och med en lunch som jag inte har någon kontroll över.

2 kommentarer:

  1. varför har du ingen koll på lunchen på jobbet? är det helt omöjligt att få det lite bättre där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag arbetar på förskola och då ingår pedagogisk lunch, man äter med barnen. Jag började jobbet i juli förra året (ska jobba ett år så har inte lång tid kvar) och i september fick jag specialkost efter ett läkarintyg. Är det köttbullar och potatis på menyn så får jag oftast någon gräddsås och så får jag äta köttbullarna och sedan deras sallad. Salladen består ALLTID av någon slags bönor, och ofta majs och morötter. Ibland kan det vara sallad och ofta utblandat med majs. Ibland paprika eller tomat. Men oftast känns det inget vidare :/
      Jag har fått äta potatissoppa med tillsatt grädde! Chili con carne med sallad. Ibland är det oroligt god och mättande mat och ibland är man hungrig efter en timme. Jag vet inte av att titta på matschemat vilken kost jag kommer att få, men jag kan gissa.
      Så på så vis är det bättre att ha med sig matlåda - vilket jag kan komma att behöva snart, då det sagts att de inte får stå och laga "sån där mat" i skolköket! >.<

      Radera