Sidor

tisdag 8 maj 2012

Frukostbröd från Åse


Så testade jag då göra ett frukostbröd från tidningen mat & hälsa nr 1. Det är Åse från bloggen 56kilo som bjuder på receptet.

Här på bilden är brödet nästan klart. Jag var tvungen att ställa in det en stund till då det var kladdigt i mitten. Men ojojoj så gott det var med en skiva smör som smälte, och skinka, ost och paprika på! Och med en kopp varm choklad gjord på gammaldags mjölk, sukrin melis och kakao <3

Mitt största problem just nu är vad som är bästa sättet att förvara brödet? I en plastpåse blir det ju gärna fuktigt och degigt. Men jag la det ändå i en plastpåse och ställde in i kylen. Hur brukar ni göra?? Med frallor är det ju lätt att bara frysa in dem styckvis, men en hel limpa..?

Nu ska jag gå ut och sätta mig någonstans i solen.

Edit: Haha, jag glömde ju skriva in receptet!
Taget ifrån tidningen.

Frukostbröd


3 dl mandelmjöl
4 msk sesamfrön
4 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk mineralsalt (jag tog bergssalt)
4 ekologiska ägg
4 msk smält ekologiskt kokosfett (utan smak)
2 dl crème fraiche

Sätt ugnen på 200 grader och rör ihop alla torra ingredienser.
Lätt sedan i ägg och crème fraiche och rör runt. Avsluta med det smälta kokosfettet.
Klä en avlång brödform, 1.5 liter, med bakplåtspapper. Häll i smeten.
Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter

Min ugn är väldigt varm och ofta får jag korta tiden/sänka tempen, men jag körde i 200 grader i 16 minuter och då var det kladdigt i mitten! Så det fick stå en stund till. Närmare 30 minuter beroende på ugn, kan nog vara bra. Håll koll så att det inte blir bränt! Känn efter med sticka eller kniv :)

2 kommentarer:

  1. Skiva brödet, klipp små bitar smörpapper som du lägger mellan varje skiva, sätt ihop det till en hel limpa igen och frys in. Då är det lätt att ta fram så många skivor du vill ha och tina i tex. brödrosten. Brödet blir godast då, det håller sig ju inte så länge annars.
    Annars ska det tydligen vara bra att bara svepa en ren handduk om det, plast geggar ihop brödet som du säger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag tänkte på att testa med en handduk! Men jag ville inte lägga en handduk i kylen :p Det gäller nog för rumstemperatur kan jag tänka mig. Jag ska äta lite av brödet, och bjuda sambon, ikväll tänkte jag men sedan fryser jag in resten. Trots att det har legat i kylen hela dagen nu. Tack så mycket för tipset! :)

      Radera