Sidor

tisdag 22 maj 2012

Kålpudding och tankar


Åh vilken god middag jag gjorde i kväll! Blev inspirerad av en bekant som hade gjort kålpudding, och eftersom jag hade alla ingredienser hemma så tänkte jag att, varför inte? Någon gång ska vara den första! :)
Älgfärs hade jag i frysen och det är ju väldigt magert kött, men förmodligen också fritt från kraftfoder, hormoner och grejer... älgarna har fått äta sin naturliga mat.
Och så hade jag rårörda lingon till! Det hör till.
Jag gjorde efter det här receptet, fast med 500 gr köttfärs och jag tror det var 1/4 vitkålshuvud.

Nu har dag 17 snart gått, med min nystart. Jag har ätit helt vanlig LCHF-mat, jag har ätit lite riven morot på lunchen på förskolan. MEN! Jag har också under de här dagarna smakat några teskedar äppelmos, smakat två riktiga (de smakade faktiskt potatis!) pommes och en pytteklunk Dooley's (toffélikör), jordgubbar, gjort och ätit en kladdkaka bestående av bl.a. mörk choklad, med hallon och grädde, ätit en näve jordnötter och ett äpple, och lite vitt ris (väl sköljt). Inget av detta har triggat mig till att vilja äta mer, vilja springa till affären och köpa något sött.. eller skapat mera sug. Jag har tagit lite och så har det varit bra. Jag är väl medveten om risken att tänja på gränserna och lura sig själv. Det har jag inte för avsikt att göra. Men jag har under det här dryga året med LCHF tänkt mycket på hur jag kan och vill anpassa kosten. Allt passar inte alla och alla har inte samma behov. Eller åsikter. Och vill jag äta frukt så gör jag det - det har ändå aldrig varit något som jag ätit mycket eller ofta av. Vill jag äta jordgubbar så gör jag det. Och vill jag ha rårörda lingon till kålpuddingen, så tar jag det. För att det är djävulskt gott. Så länge jag mår bra av det så finns det ingen anledning att utesluta lingonen "bara för att".

Jag har mer och mer tänkt att jag ska blanda min kost så att det blir en mix av LCHF och paleolitisk kost, för jag tror att det kan fungera och jag är inte helt hundra på var den stora mejerikonsumtionen tar mig. Och jag är heller inte övertygad om att frukt och bär bör bannlysas. Inte för icke sockerberoende åtminstone. Men även om jag är beroende, så klarar jag uppenbarligen att äta frukt och bär och då ser jag inget problem i det.

Det känns bra nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar