Sidor

torsdag 31 maj 2012

Ge blod!

I kväll har jag äntligen lämnat blod för första gången. Blodprover och sprutor har aldrig varit något problem för mig, men detta var något nytt och det skulle ta lite längre tid, så jag var nervös. Speciellt med tanke på att då jag var där för provtagning för en månad sedan så svimmade en tjej efteråt. Så jag var övertygad om att jag skulle svimma :)
Det gjorde jag dock inte. Personalen där var suverän! Hon som hjälpte mig pratade med mig nästan hela tiden och fick mig att känna mig duktig och behövd. Jag har blodgrupp 0+ vilket betyder att jag kan ge till många och det går åt mycket.

Jag klämde i mig två mackor och lite saft. Inte särskilt LCHF men jag var rädd för att gå därifrån utan att ha fått i mig något. Och ingen större fara på taket. I morgon är jag tillbaka på banan igen :) Och nästa gång får jag planera att ta med mig eget bröd och kanske en banan. Som kvinna får jag ju ge blod max tre gånger på ett år, så det kommer inte bli så ofta.

Lämnar du blod? Hur brukar du äta före och efter då? Och dricka? Är det nödvändigt med socker och snabb energi? Det som fanns där var mackor, skorpor, frukt, te, kaffeautomat, vatten och saft.....

Och om du har funderat på att lämna blod, men liksom inte har fått tummen ur, så kan du registrera dig i Jappregistret! :D

Mer information om blodgivning här.

Ja det var väl allt för i dag. God natt! :)

2 kommentarer:

  1. Vad starkt att ge blod! själv är jag blodrädd och skulle nog ha svimmat...

    http://bakasockerfritt.blogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns ju ett antal som är det och det är tur att det är frivilligt att ge :) Alla kan åtminstone påminna andra om att det är viktigt, så gör man i alla fall något!

      Radera