Sidor

torsdag 9 juni 2011

Våfflor och Pannkakor

Hittade en ny smaksensation idag! Önos lågkalori-äppelmos och vispgrädde gör sig vansinnigt bra på pannkakor. Det var definitivt inte sista gången :)

Det här receptet på våfflor har vi använt och gjort pannkakor på, godaste LCHF-pannkakorna hittils!! Minns tyvärr inte varifrån jag har tagit receptet så jag kan inte länka det någonstans. Känner du igen det som "ditt" så låt mig gärna få veta, så länkar jag till dig :)
Ska tillägga att jag tar kanske 1 krm vaniljpulver i smeten, och lika mycket eller mer i grädden, beroende på vad jag har till.. hallon är ju inte lika söta så då kan jag öka mängden lite.



Våfflor ELLER pannkakor


(Ca. 8 stycken)

4 Ägg
1 dl Mjölk
2 dl Grädde
2 msk Fiberhusk
50 gram smält Smör
1 tsk Bakpulver
Salt

Vispa samman alla ingredienserna i en skål, ta salt efter smak.
Låt smeten stå och dra några minuter, så att fiberhusken sväller en aning.

Grädda sedan i våffeljärnet! Eller stek i panna!Smeten blir ganska tjock, men det blir ett bra resultat i slutändan.
Servera med grädde (eventuellt smaksatt) och bär eller kanske bregott!
Tips på smaksättning för grädde är Ekologiskt Äkta Vaniljpulver. Alltså INTE vaniljsocker! Dessa små glasburkar finns i vanliga matbutiker, bland bakingredienserna. Kostar ca 30 kr och är väldigt drygt så det är definitivt värt det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar