Sidor

lördag 28 maj 2011

LCHF för mig

Finns det olika definitioner av vad LCHF är?
Ja. Främst ligger nog skillnaderna i mängden kolhydrater som man tillåter sig att äta. En del vill och behöver vara mer strikta och andra kan var mer liberala och äta t.ex. potatis, kanske fullkornsprodukter och bröd ibland. En frisk och smal person utan tendenser till sockerberoende (kolhydrater) behöver inte vara strikt på samma vis som en gravt överviktig person med metabolt syndrom och ingrott sockermissbruk. Och sedan finns allt där emellan.

Äter vi bara smör, grädde, ost och kött? 
Nej. En del gör nog det, kanske ägg, fågel och fisk också. Då är de troligen nere på 0 kolhydrater eller några få om dagen.

Vad är LCHF för mig?
Min tolkning av LCHF, något som kan komma att förändras eftersom kroppen och hälsan förändras och alltså bör kosten och livsstilen anpassa sig: Det handlar om att jag ska äta mig mätt på kött, fisk, fågel, ägg, smör, grädde, ost och andra feta mejeriprodukter. Och komplettera med ovanjordsgrönsaker (de är mindre stärkelserika än de som växer under jorden). För min del så blir det hyfsat mycket grönsaker, kanske mer än vad jag "borde" äta med tanke på att jag behöver gå ner mycket i vikt. Men det är gott. Jag äter bra mycket mer grönsaker nu än vad jag gjorde innan. Får i mig fullt tillräckligt av alla vitaminer och mineraler genom grönsaker och framför allt ägg.
Det är naturlig mat utan tillsatser som är det optimala. Tillsatserna är oftast onödiga och försämrar smaken och kvaliteten på råvarorna. Hellre väljer jag att steka en (ej panerad) skinkschnitzel som jag marinerat i olivolja och en god kryddblandning (utan glutamat, E621!) och tar ett gott kryddsmör eller en god bearnaise till, än värmer en halvfabrikat-rätt med motsvarande. Skillnaden i smak är enorm och mättnaden efter riktig mat är tillfredsställande. Efteråt är jag nöjd och känner att jag fyllt på energiförrådet.
Jag undviker margariner och matoljor som inte är olivolja, rapsolja kan jag använda om jag vill ha en neutral olja. Ekologisk kallpressad kokosolja är också riktigt bra fett. Det tål höga temperaturer och det mättar, finns både med och utan kokossmak. Utmärkt i te och kaffe. I mataffärer finns Kung Markattas Kokosolja. I hälsokostaffärer finns Cocosa. Finns även att beställa i butiker på nätet.
Frukt undviker jag eftersom de innehåller mest socker, och i princip ingenting som vi behöver. Det är naturligt godis. Vill man gå ner i vikt eller har diabetes så är det med andra ord bra att undvika frukt så gott det går.

En enkel sak som mättar och förhöjer smaken på mat är smör. Riktigt smör. Och grädde. Med det som grund kan man göra de mest fantastiska såser till både grönsaker och kött. Majonnäs, feta yoghurtar och creme fraiche är också bra grund för att göra såser och röror. Sedan kan man väl köpa färdiga såser om man vill, titta på förpackningen vad det innehåller. Verkar det bra så varför inte. Generellt så är det bättre ju färre ingredienser det har. Det gäller definitivt tillsatserna.

Att baka är populärt även inom LCHF. Ägg, smör, grädde, mjölk, olika ostar, glutenprodukter och sockerersättningar som inte påverkar blodsockret, för att nämna några saker som är användbara. Ostfrallor är gott, liksom pizzabottnar, pajskal, kladdkakor och andra "sötsaker" men då vanligtvis med sockerersättningar. En del använder riktigt socker i en dessert om det är något de äter väldigt sällan. Det beror väl på vad man vill och vad man klarar av.

Att äta LCHF-mat är absolut inte tråkigt! Tänk vad mycket god mat det finns. Och man får äta sig mätt och må bra. Däremot kan det vara svårt att hitta bra mat när man äter ute. Man får be om specialbeställningar. Men förhoppningsvis kommer det att ändra sig.

Jag ska erkänna att jag har inte räknat på sammansättningen/fettkvoten/ration på maten jag äter utan jag tittar oftast på innehållsdeklarationen och utgår ifrån den. Och jag måste vara på rätt spår, för jag märkte direkt att min IBS-mage blev lugnare, mindre svullen och jag blev piggare, det var lättare att sova, jag kände mig lättare i hela kroppen. Och jag har gått ner i vikt. SOM jag har kämpat i snart tio år och bara hamnat i jojo-bantning och ångest och fruktansvärt dåligt självförtroende. Nu äter jag mig mätt på god mat, njuter av att äta och laga maten, och jag håller mig mätt länge. Tidigare var jag tvungen att stoppa något i munnen var tredje timme för att inte få blodsockerfall och bli hungrig och irriterad. Fem-sex timmar är inga problem numera.

Och ja, jag kämpar med mitt sockerberoende och det går i perioder. Men det är MYCKET lättare att handskas med när man drar ner på kolhydraterna. För kolhydrater (socker- och stärkelserik mat) bryts som bekant ner till socker i magen.
För vissa är det svårt att till och med äta bär eftersom det triggar deras sockersug. För min del fungerar det bra. Frukt däremot är det lite värre med.

Nu börjar det bli dags för kvällsfika i form av tinade hallon och vispgrädde med Ekologiskt Äkta Vaniljpulver i. Mumma! :)

Det här inlägget blev bra mycket längre än planerat, och lite annorlunda också. Hade tänkt mig något kort och väldigt lättläst, haha! Nåja, håll till godo! :p

3 kommentarer:

  1. Men titta här har vi ju en helt underbar LCHF-blogg! Får man vara helt ostörd här? ;) Nu skall jag koka kaffe, vispa lite grädde. Brukar slänga i tre, fyra hallon. Det här kommer bli så fint - känner redan positiva vibbar strömmar genom mig. Väldigt trevligt skriven blogg, måste jag tillstå..

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Ja här inne är du nog ganska ostörd... oftast lugnt och skönt här :p
    Kaffe med vispgrädde här med (utan grädde får jag inte i mig kaffe).

    Vet du, det är lite svårt att veta om du är helt igenom ironisk eller inte :) men tackar för de fina orden!

    SvaraRadera
  3. Har själv svårt skilja ibland. Är så opålitlig. ;)

    SvaraRadera