Sidor

onsdag 4 maj 2011

Underbara frukost

Visst är det väl härligt att vi får äta frukost! En välbehövlig energikick. Idag var den supergod! Recept nedan :)

Jag som kämpar med mitt sockerberoende har under alla år märkt att oavsett om jag är inne i en bra eller mindre bra period så har jag aldrig något sug efter sötsaker före frukost. Oftast inte före lunch heller. Utan det är på eftermiddagen som det kommer smygandes. Eller attackerandes. Alltid samma. Känslan när man går upp på morgonen och känner att "näe jag vill verkligen inte ha något sött, jag kommer att klara resten av mitt liv utan kanelbullar och choklad" är underbar. Och snacka om att man känner sig nedslagen när suget kommer tillbaka. Och jag kan inte förstå var det kommer ifrån?? Har lagt av med allt spannmål, mjölk, frukt etc. Jag äter mig mätt på gudomligt god mat och jag mår egentligen toppenbra. Men VARFÖR kommer suget tillbaka på nästan exakt samma klockslag varje dag? Varför kan det inte bara få vara borta, som på förmiddan?

Livet är inte lätt och inte alltid rättvist heller. Men jag får jobba på inställningen. Och acceptera att såhär är det och jag får kämpa hårdare om jag vill ha resultat.

Lyxig omelett med bacon.

Ett halvt paket bacon, idag blev det något mindre
2 ägg
0.5 dl vispgrädde
örtsalt, ev. paprikapulver, svartpeppar, och oregano
ev. riven ost men det är gott utan också!
ca 20-30 gr smör, idag blev det något mer för jag ville göra slut på smörpaketet :)

Jag brukar steka baconet och lägga åt sidan. Baconfettet är bra att ha kvar och steka i men jag tar bort det för min mage klarar inte riktigt det. Sedan lägger jag i smörklicken i pannan och häller på äggsmeten. Eventuellt rör jag lite i början så att allt smör blandas in. Använder hyfsat låg värme tills omeletten "stannat". Bacon och ev. ost har jag i när den nästan är färdig, sedan viker jag ihop och lägger upp på tallrik! Ett stort glas vatten till samt en stor kopp te med kokosolja. Mumma!

Nu börjar resten av dagen, hoppas att jag kan stå emot frestelser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar